ORIENTÁLNÍ ČINELKY

 

Máte potíže s činelkami? Nevadí jistě nejste sama. Činelky  vyžadují tak jako vše nové co se učíte trpělivost a výdrž. Řím též nebyl postaven za jeden den. Pokud se budete držet mých rad, zvládnete to i za měsíc. Považujte následující rady jako přípravu na seminář profesionální lektorkou nebo lektorem. Nejdříve ale několik informací o činelkách.

 

ČINELKY(arabsky – Sagat,Zagat, turecky - Zill, anglicky – cymbels) 

Činelky jsou malé kovové nástroje, s kterými se orientální tanečnice  při tanci doprovází. Nasadí se na palec a prostředník každé ruky, a takto se s nimi klepe proti sobě čímž zazní zvonicí zvuk . Divákovy budou připomínat spíš španělské kastaněty. Činelky se používají jak v klasickém raqs sharki, tak i tanců folklorních, při tanci se svícnem, tanci Saidi jako alternativa k hůlce. Stejně tak u tureckého a amerického belly dance.

Někteří výrobci, kteří se na výrobu činelek specializují, nabízí různé velikosti a barvy.
Zvuk a hlasitost je ovlivněna velikosti a formou. Malé činelky jsou lehčí a méně hlučnější a proto u začátečnic oblíbené. Avšak pro velké jeviště se doporučují velké činelky, které dávají hlasitější zvuk. Dále jsou vidět velké činelky hudebníků arabského orchestru, které jsou pouze na hraní hudby a ne na tanec.

Všechny činelky mají prohloubený střed a vypadají jako malý klobouček. Kromě tureckých, které jsou mírně nahoru ohnuté, mají všechny plochý širší nebo užší kraj.

Činelky se vyrábějí z kovu, běžně z mědi, ve stříbrné nebo zlaté barvě, bud´hladké nebo vyryté různými vzory a symboly. Dražší exempláře jsou potažené lakem který jim dodá zvláštní lesk. Některé orientální tanečnice si nechají své oblíbené činelky i pozlatit

Pokud si budete činelky kupovat, máte na vybranou mezi činelkami s jednou dírkou (levnější) a dvěmi  rýžkami, které jsou praktičtější, protože vám neproklouzne guma, sedí lépe na prstech a mají lepší zvuk. Přesvědčte se aby byly všechny 4 činelky (2 na palec a 2 na prostředníček) stejné a vyzkoušejte je. Právě začátky učení jsou těžké a otravovat se s špatně sedícími činelkami, které z prstů kloužou, vás hned odradí. Proto je výhodnější koupit hned lepší kvalitu. Pomyslete na to, že činelky jsou hudební nástroje a měly by být slyšet, je lepší koupit hlučnější exempláře, které přezní vaši taneční hudbu. Avšak pokud máte doma domácí mazlíčky, myslete na to, že zvonicí zvuk činelek je bolí v uších. Sousedi v paneláku též nebudou šťastní, když je v neděli ráno budete budit klapáním. Proto vám radím oblepte si činelky novinami, nebo náplastí.

Doporučuje se gumu, kterou dostanete při koupi vyměnit za pevnější plochou gumu. Gumu protáhněte rýžkami a zespodu ji sešijte. Na palec si vyšijte křížek nebo udělejte tečku lakem na nehty abyste je při tanci nasadily na správný prst. Je důležité, aby činelky seděly na prstě pevně, Při otáčce by vám mohla spadnout s prstu a zranit diváka. Pokud nedostanete k činelkám plátěný pytlík(ty dražší ho mají), je lépe si ušít, takto zabráníte hledání, a jste si jisti, že máte vždy všechny čtyři pohromadě.
 

NĚKOLIK RAD PRO ZAČÁTEK.   

Hudba
Pro začátek použijte nejčastěji slyšenou hudbu Baladi 4/4 rytmus v pomalém nebo středním tempu, soustřeďte se na bubínky a pokuste se tento rytmus vyslyšet.

Výdrž
Jak dlouho bude trvat než se činelky naučíte, záleží především jak často budete trénovat. Trénovat byste měli každý den než si vaše prsty na činelky zvyknou.

Trpělivost
Budete potřebovat hodně trpělivosti, která se vyplatí  Vytvořte si systém! Trénujte každý rytmus tak dlouho ,dokud vám to nejde plynule.

Technické provedení
Dbejte na to, aby údery byly jasné. Zdůrazněné údery udeřte s větší sílou a  méně zdůrazněné s menší sílou. Snažte se především hrát do taktu!

Relaxace
Pokud při tréninku ucítíte, že dostanete křeč(což je ze začátku možné), udělejte přestávku a gymnastiku prstů. Důležité je abyste byli při tréninku uvolněni.

 

RYTMICKÝ TRÉNING

Důležité je učit se v pohybu a ne v sedě! Jste tanečnice, proto se pohybujte hned od počátku.
Považujte tento návod jako přípravu na seminář s činelkami, který nenahradí výuku profesionální lektorky či lektora.

 

CHŮZE DO TAKTU A POČÍTÁNÍ

Nedělejte nic jiného než chůzi podle rytmu. Dělejte to tak dlouho pokud si nejste jisté, že vaše kroky jsou harmonické s hudbou. Pohyb do rytmu vám dá pozitivní, harmonické cítění.

Při úderu stoupněte na nohu krok,  pauza je mezera mezi dvěma údery kdy táhnete druhou nohu dopředu.

Takt:  úder pauza  úder pauza úder pauza
              :     :    :     :    :     :
Chůze:  krok mezi krok mezi krok mezi
              :     :    :     :    :     :
Počitání:   1    a   2     a   3    a 4


Chůzí do taktu převezmete rytmus do vašich nohou.

Pokud vám jde předchozí trénink plynule můžete si vzít činelky pusťte si baladi hudbu, uvolněte se a začněte koordinované pohyby:


počítání:   1   2   3   4  1   2   3   4    1   2   3   4    1   2   3   4

kroky:       pr  le  pr  le  pr  le  pr  le pr  le  pr  le pr  le  pr  le

činelky:     pr  pr  pr  pr    pr  le  pr  le   le  le  le  le    pr  le  pr  le


vyzkoušejte následovně kombinace:

počítání:  1   2   3   4  1   2   3   4    1   2   3   4    1   2   3   4

kroky:      pr  le  pr  le pr  le  pr  le pr  le  pr  le pr  le  pr  le

činelky:   pr      pr  le      pr      pr  le     pr       pr  le      pr       pr  le  

   

počítání:   1   2   3   4  1   2   3   4    1   2   3   4    1   2   3   4

kroky:       pr  le  pr  le pr  le  pr  le pr  le  pr  le pr  le  pr  le

činelky:     pr  pr  le  le   pr  pr  le  le   pr  pr  le  le   pr  pr  le  le 

Takto připravené můžete bez obav navštívit, a vychutnat si seminář s profesionální lektorkou, která vám vysvětlí jednotlivé rytmy a jejich použití při tanci.


NA ZÁVĚR    

Činelky se hrají synchronicky do taktu bubnů:

  • Synchronicky s bubny
  • Zdůrazní rytmický vzor
  • Polyrytmicky .tz. s činelkami se hraje jiný rytmus, jiný takt způsob než s bubny

Vcelku je rytmický vzor činelek jednodušší než u bubnů.

Činelky se používají většinou k rychlé hudbě např. Ayoub, Baladi, Karshilama, Karachi (karači), kde dodají tanci  více temperamentu a života, mohou se ale použít pomalejším částím hudby jako např. Chiftetelli, Masmoudi, Bolero v tomto případě stupňují dramatiku tance.

 

Přeji Vám hodně zábavy trpělivosti   

MILA EL KRAL® 

Email: dance @ milaelkral.cz